In de gezondheidszorg wordt veel gebruik gemaakt van handige apps en clouddiensten op privé smartphones. Omdat die vaak prettiger werken dan devices aangeboden door werkgevers. Er is zelfs een woord voor: consumerization. Daarmee wordt de ontwikkeling bedoeld waarbij consumenten thuis veel snellere en eenvoudigere tablets en cloudoplossingen tot hun beschikking hebben dan op hun werk. Een ontwikkeling die vaak wel hoofdbrekens oplevert voor IT-afdelingen.

Privé gebruiken veel mensen een iPad of iPhone, terwijl ze op hun werk met een oude versie van Windows een gebruiksonvriendelijk scherm met patiëntgegevens moeten invullen. En het even snel delen van foto’s met collega’s is al helemaal lastig op zakelijke devices, omdat dat via allerlei protocollen moet verlopen. De verleiding om dan toch even whatsapp te gebruiken voor het delen van patiëntinformatie of een foto is dan vaak heel groot. Zeker als een arts met spoed de foto van een gecompliceerde botbreuk moet checken bij een collega die daar veel ervaring mee heeft.

Uit een onderzoek uit de Spyglass Consulting Group bleek 67 procent van de ziekenhuizen aan te geven dat verpleegkundigen hun eigen smartphones gebruiken voor werkgerelateerde doeleinden, hoewel dit volgens het instellingsbeleid verboden is. Daardoor bestond er binnen 88 procent van die ziekenhuizen een veiligheidsrisico.

Richtlijnen: wie is waarvoor verantwoordelijk?

Maar hoe kunt u dit zakelijk gebruik van privé smartphones en tablets reguleren? En wie is daarvoor verantwoordelijk? Volgens NEN-7510 publicatie is de directie of Raad van Bestuur van een zorgaanbieder verantwoordelijk voor het beveiligen van patiëntgegevens en moeten zij ervoor zorgen dat hun medewerkers zorgvuldig omgaan met de medische gegevens die patiënten ze toevertrouwen.

Veel zorginstellingen blijken echter geen strakke richtlijnen te hebben wat betreft het zakelijk gebruik van privé devices. Niet voor de hardware, maar ook niet voor de software. Hierdoor is het voor veel uitvoerende medische professionals ontzettend lastig uit te zoeken is wat nu wel en niet is toegestaan.

Waarborgen van privacygevoelige gegevens

Hier is een rol weggelegd voor u als IT-er. U kent uw organisatie en de behoeften binnen uw organisatie, maar u weet ook wat er op de markt beschikbaar is aan veilige oplossingen. Steeds vaker stappen IT-afdelingen over op devices waar medewerkers ook privé het liefst mee werken om te voorkomen dat medewerkers alsnog hun privé iPhone of iPad gebruiken.

Verder zijn IT-managers uiteraard op zoek naar een kostenefficiënte oplossing die op afstand kan worden beheerd en snel over de hele organisatie kan worden uitgerold. Het voordeel hiervan is dat u zo zeker weet dat privacygevoelige gegevens gewaarborgd blijven, doordat u de apparaten automatisch kunt koppelen aan uw MDM en u de mogelijkheid heeft devices op afstand te wissen.

Bent u benieuwd naar de voordelen en kosten van het gebruik van Apple devices in uw instelling? En wilt u meer weten over het Apple Device Enrollment Program waarmee u devices kunt uitrollen en beheren zonder het apparaat uit de verpakking te halen? Download dan nu de whitepaper door het formulier hieronder in te vullen.

Apple DEP Whitepaper

Apple DEP Whitepaper

DEP maakt de uitrol en het beheer van mobiele Apple-apparaten makkelijker en veiliger. Eenmaal in handen van de gebruiker zoekt het apparaat automatisch contact met de MDM-server.

Download